måndag 1 oktober 2012

Vardagen

Vardagen är inte särskilt romantisk och det är svårt att hinna med allt. Det jag allra helst vill är att få umgås med mitt barn från att han kommer hem till han går och lägger sig.
Jag har ett stort behov av ordning och reda och då menar jag ordning och reda. Jag blir oerhört stressad om det är stökigt och skitigt. Jag är den som handlar, lagar mat och planerar mat. Jag är bättre på det än min sambo. Skulle han ta över uppgiften skulle jag ändå vara 50 % delaktig. Jag tar gärna den uppgiften då han gör så mycket annat.
Han lämnar som regel och jag hämtar.
Han badar och nattar sonen 5 kvällar i veckan.

Vi försöker båda att träna på gym på morgonen eller dagarna. På kvällarna vill ingen av oss åka hemifrån för att träna. Vi har mycket vardagskvällar tillsammans vilket är underbart.
Vi får vardagen att gå ihop, FÖRUTOM storstädning. Jag vägrar ha storstädning på helgen. Helgen är inte till för att städas enligt mig. Vi pratade om att städa på torsdagarna, men när allt är övrigt är klart så är klockan 19.30. Då har vi lagat mat, ätit mat, fixat matlådor, plockat i diskmaskinen, torkat, plockat upp leksaker, hängt tvätt, badat barn och läst sagor.
Ska vi då börja dammsuga, torka, rengöra badrum och annat? Skulle inte tro det.

Det jag vill komma fram till är att imorgon kommer vår städhjälp för första gången. En storstädning på 5 h.
Sedan kommer de varannan vecka och vi valde naturligtvis fredagar. Varannan fredag kommer vi ha det topprent vilket är så underbart att jag nästan gråter. Inte nästan utan jag gråter av lycka.
Varannan vecka kan vi om vi vill bjuda hem vänner. :-) Kommer givetvis sällan hända, men ändå. :-) Planera, handla och laga mat är ju roligt.

Imorgon kommer de också att putsa alla fönster som en engångsbeställning.

Plockandet kommer vi aldrig undan, men vi kommer inte längre ha det snubbigt. :-)

Ha en trevlig dag alla glada!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar