söndag 26 februari 2012

Vad händer?

Jag har tagit upp val av kök, golv och kamin tidigare och haft svårt att stå för mina val då jag har en mycket bestämt åsikt sedan tidigare. Gällande vårt torp så ska det vara massivt trägolv, platsbyggt kök, vedspis och tegeltak, så är det bara. Att jag sen valde 2-kupigt lertegel istället för 1-kupigt var ett sorgearbete under en tid för mig, men det kom jag över då det blev väldans fint. ;-)

Hur som helst så känner jag mig fri i detta husprojekt. Jag tänker funktionalitet och VIPS så känner vi att plåttak helt plötsligt blir supersnyggt. Då snackar vi inte falsad bandplåt utan ett vanligt plåttak med modern touch. Plannja har nämligen en nyhet som vi anser kommer att bli galet snyggt på vårt hus.

Plannjas egen beskrivning

Nyhet! Plannja Trend 300
Nu kan du välja den senaste trenden inom tak. Plannja Trend är ett lättmonterat tak som ger ditt hus ett extra lyft. Alla som drömmer om ett förstklassigt plåttak kan därför enklare förverkliga den drömmen. Genom att den ena plåtsidan klickas fast och den andra sidan fästs med en skruv som döljs av nästa plåt blir det inga synliga skruvar. Plannja Trend finns i fem kulörer i den slitstarka beläggningen Plannja Hard Coat.









Ljudet från ett sprakande plåttak på sommaren är mysigt. Dels knäpper det när taket är varmt och så smattrar det vid regn. Kan tro att svart tak smattrar lite väl mycket så silvermetallic kanske är bäst?

Vi har varit inne på att måla huset i antingen svart eller mörkgrått, men nu är jag helt inne på järnvitriol som är så läckert. Nu vill vi inte ha ett hus åt det brunare hållet utan mot det gråa hållet. Då slog det mig att det vore snyggt med en silvergrå fasad som på bilden nedan. Ett gråbetsat/silvergrått funkishus med ett antingen svart eller silvermetallic plåttak. Vita detaljer på fönsterkarmar (ej foder) och dörrar. Vattenavrinning i samma kulör som taket. Detta känns så galet rätt.



Beslut tas hela tiden och garaget i nuvarande huset är plötsligt ett sovrum. 10 kvm till och här i en förort till Sthlm, i vårt område, med vår standard ligger vanligen en kvm på ca 30 000 - 35 000 kr i pris. Tyvärr inte i dessa tider utan nu får vi vara tacksamma om vi får det pris som vi innan dessa 10 extra kvm ville ha för huset. Johan ska tapetsera, spackla tak för att sedan måla, skräddarsy ett dörrfoder och lägga in vår heltäckningsmatta på det kalla betonggolvet. Sedan ska en gardin upp och lister längs golv och tak ska spikas dit innan vi kan flytta ner våra sovrum. Så skönt att få tillbaka vår öppna planlösning.

Hej hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar