tisdag 21 februari 2012

Val av kamin

Nu kommer vi att välja att bygga ett lågenergihus med en stomme som står kvar när det regnar och blåser. Ett hus som hjälper oss att minska ner på elförbrukningen. Trots det så vill vi ha en kamin i vårt hus och det beror mest på mysfaktorn och den läckra detaljen än på uppvärmningsmöjligheten. Däremot är det alltid en trygghet att kunna värma upp sitt hus om det nu blir strömavbrott under en längre period.
Jag har tidigare skrivit om det, men iom att detta är min fjärde blogg (om det räcker) så blir det ett inlägg till. Bilden nedanför har jag knyckt från något reportage om Ernst (mysmannen) och kaminen på bilden är en bergslagskamin. Jag kommer från en liten stad som ligger i Bergslagen och många många hus har en bergslagskamin installerad inkl. min familj. Den är i mina ögon det vackraste och i min drömvärld skulle jag vilja installera en sådan i vårt nya hus. På bilden  Jag väntar hellre ett par år för att få den kamin vi vill ha. I vårt nuvarande hus från 1954 har vi ett bred och fin murstock som pryder hela hemmet och dessutom härligt varm och go att luta sig emot.





Bilder från Trivselhus bildkatalog
 Här har de valt en halvvariant med både murning och rör. Kanske det kan vara något?

 Supersnyggt då man ser elden från två olika håll.
Denna är också en favorit.

 Också ett alternativ.

Snygg, men lite klumpig

Svårt beslut.





Vedspisen och vedluckan ovan har vi i torpet. Jag är smått fanatisk när det gäller golv och eldstäder. Vi har alla våra favoritområden. :-) Vilka är era?

Nu är det dags att ta sig till jobbet.
Ha en underbar dag!

3 kommentarer:

  1. Ni gör absolut rätt i att välja lågenergihus, om ni frågar mig ;)

    Vi kommer att ha en vattenmantlad kakelugn som huvudsaklig uppvärmningskälla och sedan solpaneler för varmvatten på vår/sommar/höst då ingen extra värme behövs i golvet. En elpatron kommer att få vara ett extra stöd om vi inte är hemma under en lite längre period på vintern.

    När det gäller kaminer och lågenergihus så rekommenderar jag starkt att välja en kamin som inte avger så mycket strålningsvärme. Eftersom lågenergihus är täta hus med kontrollerad ventilation så kan det bli på tok för varmt om kaminen "läcker" för mycket värme.

    Jag håller absolut med om att en kamin har hög mysfaktor. Förutom den stora kakelugnen så har vi tänkt att ha just en myskamin i rummet utanför köket, det så kallade uterummet som helt plötsligt blev ett fullt isolerat utrymme som resten av huset, men det är en annan historia :)

    Lycka till med val av kamin!

    /Cecilia

    SvaraRadera
  2. Jag suger åt mig alla tips. Kamin som inte avger så mycket strålningsvärme? Då blir det säkert ingen bergslagskamin. :-) Vi får kika vidare helt enkelt. Jag vill gärna ha en uppmurad historia, men det borde finnas kasetter som inte avger så mycket strålningsvärme. Måste kolla genast.

    Jag såg igår att vi valt samma golv som er. :-) Vi kommer att välja ljus ek. Såg just ert golvval häromdagen på ett byggvaruhus och det var sååå fint.

    Ha en mysig dag! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns garanterat en uppsjö av kaminer som inte avger så mycket strålningsvärme. Däremot så måste man absolut inte gå på de dyrare alternativen som är gjorda för passivhus. Passivhus och lågenergihus skiljer sig ju lite där passivhus mer eller mindre ska vara självförsörjande på värme. Då är det extra viktigt att kaminen inte avger för mycket strålningsvärme.

      Ni har alltså valt ett Alloc-golv? Vi, eller snarare jag, skulle aldrig släppa ett laminatgolv innanför mina dörrar, men med åldern så vidgar man sina vyer. Två labradorer gjorde att vi fick börja fundera lite och jag blev mycket positivt överraskad av Allocs känsla. Lutad furuplank fick det bli och jag hoppas vi blir nöjda :)

      /Cecilia

      Radera